هر شب در زمان مشابه ای به رختخواب بروید

24سپتامبر 2018 - یک مطالعه ی جدید در ایالات متحده نشان می دهد که رفتن به رختخواب در یک ساعت مشابه در هر شب می تواند برای قلب و متابولیسم مفید باشد.
مدتها است که ارتباط کیفیت خوب خواب با بهبود سلامت و بی نظمی در خواب با چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مشخص شده است.دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه Duke، مستقر در کارولینای شمالی، الگوهای خواب تقریبا 2000 فرد 54 تا 93 ساله را که هیچ کدام دارای سابقه اختلالات خواب نبودند، با هدف تحقیقات بیشتر در مورد زیست شناسی خواب و تأثیر زمان خواب بر قلب و متابولیسم بررسی کردند.
شرکت کنندگان به مدت هفت روز دستگاه هایی را پوشیدند که تغییرات الگوهای خواب آنها را گزارش و دنبال می کرد و همچنین از آنها خواسته شد که وضعیت خواب خود را در دفترچه ای ثبت کنند.
محققان سپس ارتباط بین الگوهای خواب و مجموعه ای از نشانگرهای خطر قلب و عروق را مورد بررسی قرار دادند و خطر 10 ساله ی بیماری های قلبی، چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را برای این افراد پیش بینی کردند.
این بررسی ها نشان داد که شاخص توده بدنی (BMI)، قند خون، فشار خون و میزان HbA1cدر افرادی با زمان خواب نامنظم افزایش می یابد.
همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته برای شرکت کنندگانی که دارای الگوهای خواب بی ثبات و ناهماهنگی بودند( زمان به رختخواب رفتن و بیدار شدنشان متفاوت و متغییر بود)، در ده سال آینده در مقایسه با افرادی با الگوهای خواب منظم، افزایش داشت. این گروه از افراد در مقایسه با افرادی که ساعات خواب منظمی داشتند، همچنین در معرض خطر بیشتری برای افسردگی و استرس قرار داشتند.
با این حال تیم تحقیقاتی گفت که مطالعه ی آنها مشاهداتی بوده و نتایج بیانگر یک رابطه ی علیتی نمی باشد، اما آنها پیشنهاد کردند که بی نظمی خواب ممکن است هدفی برای شناسایی زودهنگام و پیشگیری از بیماریهای قلبی و متابولیکی باشد.
دکتر Jessica Lunsford-Avery، نویسنده ی این مقاله میگوید: از مطالعه ما نمیتوان نتیجه گرفت که بی نظمی در خواب به خطرات سلامت منجر میشود یا بر عکس شرایط بهداشتی فرد بر خواب او تاثیر میگذارد. اما شاید مسایل مرتبط با چاقی الگوی منظم خواب را مختل کند یا همانطور که بعضی تحقیقات نشان داده اند شاید مشکلات خواب، متابولیسم بدن را تحریک کرده و منجر به افزایش وزن شده و یک چرخه معیوب را ایجاد نماید.

این مطالعه در مجله ی Scientific reports منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/go-to-bed-at-the-same-time-each-night,-researchers-say-93251702.html